Salgsbetingelser og vilkår

1. Avtalevilkår

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere. 

2. Partene

Selger/Utleier er Narverødveien 40 A AS, Narverødveien 40 F, post@n40.no, +47 909 18 533, org. nr. 914612586, og betegnes i det følgende som selger / utleier / vi / oss.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som  kjøper/leietaker.

3. Avtaleinngåelse og ansvarsforhold

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Kjøper gjøres oppmerksom på at leieperioden for helårsplass løper fra det tidspunkt bookingbekreftelsen er mottatt og har en varighet på ett år. Leiekontrakten fornyes automatisk for ytterligere ett år av gangen, med mindre skriftlig oppsigelse er gitt senest seks måneder før leieperiodens utløp. Utleier forbeholder seg retten til å omdisponere og tildele en annen plass i løpet av leieperioden.

Ved spesielle årsaker kan leietaker fremleie plassen i bindingsperioden, men dette krever skriftlig samtykke fra utleier.

Ved avtaleinngåelse gjelder følgende ansvarsforhold:

  • Området er videoovervåket hele døgnet.
  • Utleier er ikke ansvarlig for leietakerens bruk av garasjeplassen eller eventuelle skader,
    tyveri eller tap, med mindre utleier har opptrådt grovt uaktsomt eller forsettlig.
  • Leietaker er ansvarlig for all skade eller tap som han, eller personer han gir adgang til bobilhotellet, forårsaker.
  • Leietaker er selv ansvarlig for at kjøretøyet er forsikret

4. Betalingen og Pris

Selgeren kan kreve betaling for leie fra det tidspunkt kjøperen har fått bekreftelse tilsendt pr. e-post. Det gjøres oppmerksom på at booking bekreftelse kan havne i søppelpost/spam. Selger tar ingen ansvar for evt. manglende mottak av bekreftelse, og dette er ikke å anse som et kontraktsbrudd. 

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet så fort bookingen er bekreftet fra selger.

Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt fortløpende. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak. Leieavgiften faktureres månedlig og skal betales uoppfordret iht. betalingsavtalen.

Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale for den angitte leieperioden. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

Leiekontrakten fornyes automatisk for ett nytt år, med mindre skriftlig oppsigelse gis senest 6 måneder før utløpet av leieperioden. Ved en automatisk fornyelse er kjøperen innforstått med at leiebeløpet indeksreguleres årlig i samsvar med konsumprisindeksen, siste kjente indeks er oktober 2024.

5. Bruk av helårssplassen og ordensregler

Etter bekreftet booking, vil leietaker bli kontaktet for utlevering av nøkkel til bobil hotellet. Denne utleveringen vil normalt bli gjennomført innen 7 dager fra bekreftet booking. 

  • Plassen kan ikke fremleies uten utleiers skriftlige samtykke.
  • Plassen skal ikke benyttes til hen setting av uregistrerte kjøretøy eller annet.
  • Leietaker skal holde plassen ren og fri for olje, fett og avfall.
  • Plassen skal ikke brukes på en måte som er til sjenanse for andre.
  • Bilen skal alltid kjøres inn ren og pen og uten snø på tak eller andre steder som kan skade bygget.
  • Det er egen tømmestasjon og vannpåfylling på enden av byggets vest side.
  • Det er egen vaskehall for bobiler på sydsiden av bygget.
  • Ingen installasjoner eller modifikasjoner kan foretas uten skriftlig samtykke fra utleier.
  • Det er kun tilgang på bruk av strøm til å lade bobilens batterier.
  • Ved bruk av bobil har leietaker rett til å parkere privatbil på plassen når bobil er ute,
    men det er ikke tillatt å bruke strøm til å lade elbil.
  • Mislighold av betaling eller brudd på ordensregler kan medføre skriftlig advarsel og
    videre tiltak som bortvisning.
  • Ordensregler vil til enhver tid være tilgjengelig ved oppslag i hallen. Utleier forbeholder seg retten til å endre ordensreglene uten forvarsel.

6. Force Majeure

Dersom bobilhotellet blir ødelagt eller ute av drift på grunn av brann, oversvømmelse eller andre omstendigheter utenfor utleiers kontroll, opphører leiekontrakten med øyeblikkelig virkning. I slike tilfeller er leietaker ikke ansvarlig for videre betaling av leieavgift. Utleier forbeholder seg retten til å kreve erstatning for tapte leieinntekter fra forsikringsselskap eller
andre relevante instanser

7. Angrerett

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen må skje skriftlig ved bruk av utleierens angreskjema, som kan finnes her.

Angrefristen begynner å løpe:

  • Fra den dagen kjøperen har mottatt booking bekreftelse fra selger.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten må den leide bobil-plassen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Vi gjør oppmerksom på at det ved kansellering av leieavtalen kan påløpe leietaker følgende kostnader:

  • Kansellering senest 14 dager etter booking, og før kjøretøyet er innlevert: Kjøpesummen tilbakebetales. Administrasjonsgebyr kr. 500,- trekkes fra innbetalt beløp.
  • Kansellering senest 14 dager etter booking, og etter kjøretøyet er innlevert: Kjøpesummen tilbakebetales. Administrasjonsgebyr kr. 1500,- trekkes fra innbetalt beløp.
  • Kansellering etter 14 dager, og før kjøretøyet er innlevert: 50% av kjøpesummen tilbakebetales.
  • Kansellering etter 14 dager, og etter kjøretøyet er innlevert: ingen refusjon.

Leietaker har rett til å benytte angreretten ved oppsigelse av leieavtalen, forutsatt at plassen returneres i samme stand som den var ved inngåelse av avtalen og da leietaker tok plassen i bruk. Dersom plassen har blitt skadet, forsøplet eller på annen måte ikke returneres i samme stand som da den ble tatt i bruk, vil leietaker være ansvarlig for kostnader knyttet til å utbedre skader eller gjenopprette plassen til opprinnelig stand. Dette kan inkludere, men er ikke begrenset til, reparasjoner eller rengjøring. Angreretten kan bortfalle dersom plassen ikke returneres i forsvarlig stand.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han/hun har verifisert bobil-plassen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at plassen er i forsvarlig stand.

Vi forbeholder oss retten til å avslå ethvert leieforhold uten videre begrunnelse.

8. Utleierens rettigheter ved leietakerens mislighold

Dersom leietakeren ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

Oppfyllelse

Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er bobil plassen ikke overlevert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr

Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

9. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle. Det henvises til egen personvernerklæring for mer detaljert informasjon om hvilke personopplysninger vi samler inn. Denne kan leses i sin helhet her.

10. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig  på  telefon 23  400  600  eller www.forbrukertilsynet.no.

Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.